Αστάρι και οι ιδιότητες του
Το αστάρι είναι ένα λεπτόρρευστο διάφανο υλικό όπου όταν περάσουμε τους τοίχους με αυτό δημιουργεί μια μονωμένη επιφάνεια έτοιμη να δεχτεί το πλαστικό χρώμα.
Ρολό με αστάρι
Ποιες είναι οι κατηγορίες των ασταριών;
Ανεξαρτήτου κατηγορίας, ένα καλό αστάρι πρέπει να είναι λεπτόκοκκο για να μπορεί να διεισδύει στην τοιχοποιία και βραδυστέγνωτο για να υπάρχει επαρκής χρόνος ώστε να ολοκληρωθεί η διείσδυση του ασταριού στον τοίχο.
Υπάρχουν 3 κατηγορίες ασταριών.
- Αστάρι νερού. Αραιώνεται με νερό. Το αστάρι νερού είναι η πρώτη ύλη των ακρυλικών χρωμάτων. Χρησιμοποιείται σε εσωτερικούς χώρους.
- Αστάρι διαλυτού. Αραιώνεται με white spirit. Είναι καλύτερο από το αστάρι νερού και χρησιμοποιείται σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους.
- Σιλοξανικό αστάρι. Σχετικά καινούριο αστάρι. Έχει την ικανότητα να διεισδύει σε βάθος στην τοιχοποιία (περίπου 7 mm) και να την μονώνει. Παράλληλα είναι υδρατμοπερατό .Δηλ. αφήνει την εγκλωβισμένη υγρασία να βγει έξω από την τοιχοποιία (Τα δυο προηγούμενα αστάρια δεν είναι τόσο υδρατμοπερατά όσο το σιλοξανικό αστάρι). Με αυτόν τον τρόπο η τοιχοποιία μονώνεται απόλυτα εώς και 7 mm βάθος.
Ποια αστάρια υπάρχουν στην αγορά;
Γνωστά αστάρια είναι τα ακόλουθα:
Αστάρι νερού
- Primer A-300 της Χρωτεξ
- ΑΣΤΑΡΙ ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ της Vivechrom
- Ασταρι Ακρυλικό 100% της Vitex
Αστάρι διαλύτου
- Αστάρι Vivedur της Vivechrom
- Primer A-1300 της Χρωτεξ
- Durovit της Vitex
Σιλοξανικό αστάρι
- Sikagard 700 S της Sika (Sikagard 700 S)
Γιατί πρέπει να περάσω αστάρι τους καινούργιους τοίχους πριν βάψω;
Οι καινούργιοι τοίχοι (είτε είναι σοβαντισμένοι είτε είναι σπατουλαρισμένοι) έχουν δύο χαρακτηριστικά.
- Δεν είναι μονωμένοι. Παρομοιάστε τον τοίχο σαν ένα σφουγγάρι κουζίνας. Μόλις ρίξεις νερό στο σφουγγάρι, το νερό εισέρχεται στο εσωτερικό του σφουγγαριού. Το ίδιο γίνεται και με τον τοίχο. Το νερό εισέρχεται από τους πόρους του τοίχου και διεισδύει (τραβάει) βαθιά στο εσωτερικό του.
- Δεν είναι σταθεροποιημένοι. Κάντε το εξής. Σκουπίστε πολύ καλά έναν καινούργιο τοίχο με την σκούπα ώστε να μην βγάζει σκόνη πλέον. Μπορείτε να το κάνετε. Η απάντηση είναι όχι. Όσο και καλά να το σκουπίσετε μια μικρή ποσότητα σκόνης πάντα θα βγαίνει. Αυτό συμβαίνει γιατί καθώς η σκούπα έρχεται σε επαφή με τον τοίχο, δεν αφαιρεί σκόνη αλλά κάνει αποκόλληση μικροσκοπικών τμημάτων του τοίχου που φεύγουν υπό την μορφή της σκόνης. Συμπέρασμα: οι καινούριες τοιχοποιίες δεν είναι 100% σταθεροποιημένες.
Όταν βάφουμε μια επιφάνεια αυτά τα δύο χαρακτηριστικά δεν πρέπει να υπάρχουν. Το αστάρι είναι αυτό που καταργεί τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Μονώνει και σταθεροποιεί τον τοίχο.
Αστάρωτος τοίχος
Συνοψίζοντας, για μην βρεθείτε στην ίδια θέση με τον άτυχο κάτοχο του διαμερίσματος της διπλανής φωτογραφίας, φροντίστε να έχετε περάσει ένα καλό αστάρι πριν βάψετε τις καινούργιες τοιχοποιίες του σπιτιού σας.
Γιατί το χρώμα ξεφλουδίζει στον αστάρωτο (μη ασταρωμένο) τοίχο;
Για να μπορέσουμε να απαντήσουμε το παραπάνω ερώτημα, θα πρέπει να εμβαθύνουμε περισσότερο στον τρόπο με τον οποίον λειτουργεί το χρώμα. Πριν συνεχίσετε την ανάγνωση, βεβαιωθείτε ότι έχετε διαβάσει το άρθρο Πλαστικό χρώμα και οι ιδιότητες του. Απαιτείται για να μπορέσετε να συνεχίσετε την ανάγνωση.
Όταν το πλαστικό χρώμα περνιέται σε έναν μη ασταρωμένο τοίχο, ο μη ασταρωμένος τοίχος επιδρά και αλλάζει τα χαρακτηριστικά του χρώματος σε 2 φάσεις. Πάμε να δούμε ποιες είναι αυτές.
Παρατηρήστε την παρακάτω εικόνα. Αναπαριστά το βάψιμο ενός αστάρωτου (μη ασταρωμένου) τοίχου. Το ρολό βάφει την επιφάνεια του αστάρωτου τοίχου αφήνοντας στην επιφάνεια του ένα φιλμ χρώματος. Την στιγμή που δημιουργείτε το φιλμ πάνω στην επιφάνεια του τοίχου, το PVC του φιλμ του χρώματος είναι αυτό που έχει ορίσει η κατασκευάστρια χρωματοβιομηχανία.
Αστάρωτος τοίχος
Πρώτη Φάση
Καθώς ο χρόνος περνάει, παρατηρούμε ότι η επιφάνεια του τοίχου αρχίζει να ‘ρουφάει’ τα υγρά του φίλμ λόγο του πρώτου χαρακτηριστικού της (δεν είναι μονωμένο). Αυτό που δεσμεύει από το φιλμ χρώματος και αποθηκεύετε στο εσωτερικό της τοιχοποιίας είναι κυρίως νερό και πρώτη ύλη αφήνοντας τα extenders και τα πηγμένα στο φιλμ χρώματος. Δηλαδή συμπερασματικά, ο αστάρωτος τοίχος αλλοιώνει την αναλογία των συστατικών του φιλμ χρώματος, αφαιρώντας από αυτό νερό και πρωτη ύλη. Κατ’ επέκταση αλλοιώνει τα χαρακτηριστικά του χρώματος και κυρίως το PVC μετατοπίζοντας το προς τα δεξιά, υπερβαίνοντας το CPVC - Το σημείο κατάρρευσης του film (βλέπε την παραπάνωδιπλανή εικόνα). Όσο δεξιότερα μετατοπίζετε το PVC, τόσο η αντοχή του χρώματος μειώνετε. Οι έννοιες PVC και CPVC αναλύονται εκτενέστερα στο άρθρο Πλαστικό χρώμα και οι ιδιότητες του.
Δεύτερη Φάση
Σε αυτήν την φάση, η επιφάνεια του τοίχου είναι μερικός ασταρωμένη γιατί πλέων το εσωτερικό της τοιχοποιίας είναι ποτισμένο με νερό και πρώτη ύλη που έχει δεσμευτεί από το φιλμ χρώματος και το οποίο λειτουργεί ως αστάρι.
Το αποδυναμωμένο πλέων φιλμ (το PVC του φιλμ έχει μετατοπιστεί προς τα δεξιά) κατά το στέγνωμα του, προσπαθεί να αγκιστρωθεί (να κολλήσει) στην μερικός ασταρωμένη επιφάνεια του τοίχου. Αφού στεγνώσει και κολλήσει, κάποια στιγμή, κάποια τμήματα της επιφάνειας του χρώματος μοιραία θα ξεκολλήσουν από αυτήν λόγο του δεύτερου χαρακτηριστικού της επιφάνειας (δεν είναι σταθεροποιημένο). Αυτό που θα συμβεί είναι να μην αποκολληθεί το φιλμ χρώματος από την επιφάνεια του τοίχου άμεσα αλλά έμμεσα. Δηλαδή, αντί να αποκολληθεί το φιλμ χρώματος, θα αποκολληθούν μικροσκοπικά τμήματα του τοίχου στα οποία είναι προσκολλημένο το φιλμ. Το αποτέλεσμα φυσικά θα είναι το ίδιο. Μαζί με τα αποκολλόμενα μικροσκοπικά τμήματα του τοίχου θα ξεκολλήσει και το φιλμ χρώματος. Το γνωστό ξεφλούδισμα του χρώματος.
Τα υπόλοιπα τμήματα του χρώματος που κατάφεραν να μείνουν στην επιφάνεια του τοίχου, το κατάφεραν για έναν λόγο. Η επιφάνεια του τοίχου μπόρεσε και απορρόφησε (δέσμευσε) μεγάλα ποσά πρώτης ύλης και νερού από το φιλμ του χρώματος με αποτέλεσμα να ασταρωθεί επαρκώς. Το αρνητικό σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι αυτά ποσά (πρώτης ύλης και νερού) αφαιρούνται από το φιλμ χρώματος με συνέπια να μεγαλώσει δραματικά το PVC του φιλμ του χρώματος μειώνοντας αντίστοιχα την αντοχή του.
Αυτός είναι ο μηχανισμός του ξεφλουδίσματος του χρώματος λόγο αστάρωτου τοίχου.